RSS

Fallout 3 ревю

28 дек.

Отдавна се каня да напиша ревю за Fallout 3, но признавам си, това начинание леко ме плаши. Причината е проста – ако седна да пиша истинско подробно ревю, най-вероятно ще трябва да напиша цяла книга… а аз, за съжаление не разполагам с толкова много време 😉 а и надали някой ще седне да я чете 😀

В крайна сметка обаче, няма как да не напиша нещо по-темата (говорим за RPG-то на годината все пак), така че почвам, пък до където стигна (само за протокола в папката ми със скриншоти има почти 1200, направени лично от мен).

Като за начало, трябва да ви призная нещо – ИГРАТА МИ ХАРЕСА УЖАСНО МНОГО! 🙂 В този ред на мисли, въпреки крайната оценка (която се намира в края) 🙂 открито заявявам, че това е играта която ми предложи най-доброто забавление за 2008г. (на PC фронта) и определено не съжалявам, че инвестирах в нея… но да оставим заключенията за финала 😉
fallout3-2008-12-14-21-12-14-14

Fallout вселената ми е една от най-любимите игрални вселени въобще. Дали заради изродското чувство за хумор, дали заради пост апокалиптичната среда… просто я обичам. Точно за това, когато се чу, че Bethesda ще правят продължение бях изпълнен със смесени чувства. Да говори се, че Bethesda са едни от малкото хора който могат да направят адекватна игра от поредицата, ама… ще успеят ли наистина?
В този ред на мисли, The Elder Scrolls IV: Oblivion (предишното им голямо заглавие) е една от игрите който така и не изиграх, а не е, като да не се опитах. Почвал съм я точно 4 пъти. И всеки път, ми ставаше изключително скучно и я зарязвах. Та въпреки позитивизма който лъхаше от повечето филмчета, пазих една щипка съмнение дълбоко в себе си.
Въпреки това, още по времето на пресконференцията на Microsoft на тазгодишното E3 заявих, че:

Fallout 3 ще се пазарува задължително 😉

И съответно веднага щом на страниците на ozone.bg се появи Fallout 3 Collector’s Edition атакувах 🙂 Добре че имам бързи реакции, защото въпросното издание се изчерпа доста бързо 😉

Но да оставим общите приказки на страна и да се насочим към играта. Още при първото пускане, съмненията ми се изпариха, и осъзнах, че ако не друго то Bethesda наистина са уловили „духа на Fallout вселената“.
fallout3-2008-11-01-18-31-22-01
Нямаше място за съмнение, че в този си аспект са нацелили нещата. Въпроса който остана е – какво се е случило с геймплея и как му се е отразила новата 3D среда…

BTW играта започва с един от най-оригиналните титориъли който съм срещал…
Със светлината в края на тунела:
fallout3-2008-11-01-18-33-13-76
и последвалите избор на пол, и по-късно на типичните за RPG-тата умения, по малко по не типичен начин:
fallout3-2008-11-01-18-46-40-94

Сериозно в колко игри, титориълът ви за ходене е мига в който героят ви прохожда, а уменията си избирате от детска книжка? За не разбралите, играта започва с раждането на героят ви 😉

Съответно първата част от играта протича в израстването на персонажът ви – от рождени дни, до тинейджърски сбивания 😀
fallout3-2008-11-01-18-49-24-821 fallout3-2008-11-01-18-49-55-60 fallout3-2008-11-01-19-13-02-49

В момента в който навършите 16, се налага да се явите на G.O.A.T. (The Generalized Occupational Aptitude Test)fallout3-2008-11-01-18-28-53-60

благодарение на който ще разпределите наличните точки из наличните умения (13 на брой). BTW G.O.A.T.-а рулира 😀
fallout3-2008-11-01-19-20-31-33

Без да спойлвам историята, малко след това стават едни неща и напускате бункера в който сте прекарали целият си живот. Точно на изхода, в типичният за Bethesda стил, ще имате опция да промените параметрите на героят си – от разместване на точки, до прическа 😉 А излезете ли веднъж навън… играта започва:
fallout3-2008-11-01-19-59-07-41

Свободата е пълна! Имате някакви основни параметри на къде трябва да ходите (и защо) но това дали ще го направите зависи напълно и само от вас. Аз лично, поиграх малко по основният куест, зарязах го настрана и започнах да си обикалям.
BTW основният куест е доста късичък – пряко сили 20 часа. Още повече, че той ще ви заведе на доста малко локации по картата. Имам зад гърба си около 60 часа геймплей, и смея да твърдя, че съм обиколил по-малко от 50% от наличните обекти по картата. Просто света е огромен… чак чувствам, че Bethesda са прахосали част от потенциала му (но за това по-късно).

Според мен, за да може човек напълно да се наслади на играта, трябва да осъзнае нещо МНОГО важно – Fallout 3 НЕ Е FPS. Да играта изглежда като FPS но… външният вид лъже! Аз като един закоравял фен на FPS жанъра, имах известни проблеми с това, но все пак свикнах. Защо казвам това? Ами защото това е RPG, и ако се опитате да го играете като FPS ще останете леко разочаровани. Не за друго, ама в един FPS очаквате като стрелятe в главата на някой (от упор), да го уцелите все пак… Не и тук. Защото както се досещате, в едно RPG демиджа се определя от множество фактори. Стреляте с пушка помпа? чудесно… Значи без до го виждате, играта ще си събира едни числа свързани с това какво пише зад Agility-то ви, Small Guns умението ви, състоянието на оръжието с което стреляте, разстоянието на което се намира целта, скоростта на вятъра и цвета на дъвката която дъвчете (последните две са шега). Това в един момент, може да доведе до доста фрапиращи моменти за дай хард FPS феновете. Не ме разбирайте погрешно – шедшота със снайпера си е хедшот със снайпера. Ама ако ви се наложи да вкарате 3 пълнитела в главата на някой, ще се почувствате леко странно… Точно за това (и вдъхновени от възможността да се прицелвате в специфични части от тялото на противниците в предишните Fallout-и), Bethesda са въвели Vault-Tec Assisted Targeting System (V.A.T.S.)
Vodpod videos no longer available.

Резултата? Бухахах.
fallout3-2008-11-06-23-18-21-13 fallout3-2008-11-29-16-56-49-63 fallout3-2008-11-16-20-52-43-78 fallout3-2008-11-30-23-38-22-29

В началото (като гледах разни филмчета) си мислех, че сигурно V.A.T.S. ще омръзва доста бързо… Като почнах да играя, стигнах до извода, че това да гледаш на забавен кадър, как главата на някой супер мутант се пръска, и различни части от нея се разлетяват в различни посоки, просто не може да ви омръзне 😀 (ще ме прощавате ама играта е 18+)

Та извода беше, че колкото по-бързо осъзнаете, че това е RPG а не FPS и започнете да ползвате V.A.T.S., толкова повече ще се забавлявате, и толкова по-малък е шанса да останете разочаровани от играта 😉

От чисто RPG страната, трябва да споменем, че в Fallout 3 има, няколко елемента по който ще ръчкате точки:
+S.P.E.C.I.A.L.:
* Strength
* Perception
* Endurance
* Charisma
* Intelligence
* Agility
* Luck
Като минимума е една точка, а максимума 10. Приемам, че сте играли достатъчно RPG-та, така че не смятам за нужно да обяснявам кое какво 😉
BTW едно малко съветче – вдигането на някои от S.P.E.C.I.A.L.-ите до 10, до известна степен е загуба на точки. Причината е, че играта предлага различни варианти за перманентно увеличаване на показателите:
* Intense Training перка (може да бъде взиман 10 пъти) ви позволява да добавите една точка на избран от вас S.P.E.C.I.A.L.
* из играта им разпръснати специални „Bobblehead“ (кукли с лика на Vault Boy) който ако успеете да намерите увеличават кореспондиращият S.P.E.C.I.A.L. с една точка.
* Those! куеста ще ви даде възможността да увеличите Strength или Perception с една точка.

+Уменията са общо 13 (с 5 по-малко от Fallout и Fallout 2).
Лимита тук е 100 точки на умение, като в началото на играта трябва да изберете 3 Tag Skills. Имайте предвид обаче, че за разлика от предишните игри, „тагнатите“ умения не получават нищо повече от +15 точки в началото 😦

Въпросните могат да бъдат подобрявани по няколко начина:
– временно
* Като носите екипировка, която влияe на съответните умения;
* като използвате различни наркотични вещества;
– за постоянно:
* с 1 или 2 точки от четенето на книги (зависи дали имате Comprehension перка);
* като намерите Bobblehead-а съвпадащата с умението.
Отново вдигането до 100 точки не се препоръчва 😉

* Perks – за разлика от предишните игри, в Fallout 3 перковете се получават на всяко вдигнато ниво (преди бяха на всяко 3-то). Също така, „traits“ – който едновременно даваха и бонуси и наказания, вече не са в играта, но пък за сметка на това, някой от тях (Bloody Mess например) вече са част от перковете.
fallout3-2008-11-05-00-51-24-45

Разбира се, това е Fallout така, че успешното приключване на някой от куестовете ще ви даде допълнителни перкове, който не могат да бъдат взети по стандартният канал 🙂

Реално от към RPG страната Fallout 3 си е чистокръвен Fallout… Да, има неща който са махнати, или по окастрени но никоя от промените, не изглежда твърде жестока, или осакатяваща играта 🙂

Единственият сериозен недостатък на играта е максимума от 20 левъла… Това е една от сериозните ми забележки. Имате ОГРОМЕН СВЯТ, ама наистина огромен. И в момента в който достигнете 20-ти левъл, откривате, че няма накъде повече да развивате героя си 0_o Да разбира се, Bobblehead-ите, книгите и т.н. ще ви помогнат да си дигнете точките още малко ама… бива ли такова нещо! Още повече, че 20-ти левъл ви сварва насред нищото. Имайки предвид кога стигнах до него, и колко още имам да играя ако искам да разгледам всичко, това си е направо абсурдно. Да, дори без да вдигате левъли има още ужасно много неща, който може да правите, и третото DLC (Broken Steel) обещава да вдигне лимита с още няколко нива ама…

Но стига толкова за RPG-то. Да разгледаме света – казано накратко в играта има какво да се прави. Тонове персонажи, купища врагове… отвратително много локации който да посетите и т.н.
Персонажите в играта са доста, и почти всички имат какво да ви кажат 😀
fallout3-2008-11-15-23-43-10-45 fallout3-2008-11-05-00-01-10-95 fallout3-2008-11-05-23-24-57-89 fallout3-2008-11-08-03-34-23-18
Е, факт е, че никой от персонажите не мига когато си говори с вас (а и времето около вас спира) което изглежда леко странно на моменти но… не може всичко 🙂
На следващата картинка примерно, докато си говорих с Allistair Tenpenny той любезно ме гледаше през оптиката на снайпера, а гилзата която беше изстрелял преди малко просто си висеше във въздуха…
fallout3-2008-11-15-23-32-23-02

Вразите също не остават по-назад, и винаги ще има какво да отстреляте… буболечки, хлебарки, мравки (все радиоактивни), роботи, хора, супер мутанти, гигантски раци, разни още по-зловещи постапокалиптични чудовища и т.н.
fallout3-2008-11-08-03-08-51-04 fallout3-2008-12-14-20-24-57-50 fallout3-2008-11-22-18-53-53-72 fallout3-2008-11-16-21-05-49-55
fallout3-2008-12-14-19-41-48-41

Щом има врази, трябва да има и оръжия разбира се 🙂
Тук играта също не остава назад. Налични са общо 6 класа унищожителни играчки, на който кореспондират и 6 от уменията:
– Unarmed – тук оръжията са вашите ръце (и някой неща който можете да закачите по-тях) 🙂
– Melе – оръжия за близак бой – бухалки, тръби, ножове и т.н;
– Small guns – стандартни конвенционални оръжия – пистолети, пушки и т.н;
– Еneryg Weapons – тук ще намерите богат асортимент от по футуристични пушкала, който обикновено стрелят с разни лазери и прочие растения;
– Big Guns – базука, тежка картечница, мини атомна бомба… все хубави неща;
– Еxplosives – еми експлозиви. Гранати, мини и т.н.
В общи линии от всеки един клас, ще намерите доста приличен асортимент, така че всеки един от вас да си намери подходящото за начина му на игра пушкало. Отделно всяко оръжие се изноства със времето, така че ще трябва да ги отремонтирвате от време на време, за да не се окажете със „счупена пушка“ в някой ключов момент.

На всичкото отгоре, на няколко места в играта ще намерите/имате възможност да закупите специални схеми, който ще ви позволят (след като съберете различните части) да си сглобявате някой по-специални оръжия вариращи от базука която изстрелва боклуци до граната приготвена от консервени кутии и кока-кола 😀
fallout3-2008-11-07-01-40-11-14
Също така имайте предвид, че намирането на втора схема от същият вид, води до подобряване на параметрите на даденото оръжия (повече от две еднакви схеми не съм намирал, така че не знам какво става ако някъде има три).

Освен че има по какво и с какво да стреляте, във Fallout 3 има и къде да отидете… даже твърде много места на които да отидете 😀
Бункери, фабрики, музей, че дори и алтернативна реалност. Мали и по-големи градчета:
fallout3-2008-11-15-18-50-33-22 fallout3-2008-11-16-03-35-43-42 fallout3-2008-11-28-00-20-04-36 fallout3-2008-11-29-17-10-06-05
Хубавото е, че веднъж откриете ли дадена локация, после бързо и лесно може да се „телепортирате“ до нея. Реално един от малкото пъти, в които играта успя да ме изнерви до краен предел, е когато се затрих в централното метро (което е просто чудовищно голямо) и не можех да намеря една локация.

Иначе където и да отидете, все ще си намерите някоя беля (разбирайте куест) в който да се забъркате. Както казах, мейн куеста не е особено дълъг, но за сметка на това някой от сайд куестовете са просто зловещи. 🙂 Типичен пример е едно „малко“ сайд куестче дадено ви от Moira Brown и свързано с това, да и помогнете да напише една книжка… резултата – няколко доста забавни часа с това „малко“ куестче 😀

Сайд куестове можете да получите от различни хора, да намерите бележки и/или записи който да ги активират и дори да чуете за тях по-радиото, или на някой от аварийните честоти 🙂
fallout3-2008-11-04-00-18-42-07
В играта има две основни радио станции:
* Enclave Radio
* Galaxy News Radio (GNR)
Като по GNR (след като изпълните съответният куест) доста често ще слушате за делата си, а водещият доста ясно ще изразява общите настроения към вашата личност 😀

И няколко мини радио станции + аварийни честоти и сигнали на военните.

Въпросът с доброто и злото в играта е решен доста семпло – правиш нещо лошо – губиш карма; правиш нещо добро – получаваш карма. При всички случай, играта ще ви награди независимо какво изберете. Всъщност има общо 9 ачиивмънта обвързани с това дали сте добър, лош или неутрален. Те се получават при достигане на 8, 14 и 20 ниво с добра, лоша или неутрална карма, като съответно при всяко качено ниво, „титлата“ ви ще се променя…
fallout3-2008-11-30-23-57-20-81

Като стана въпрос за ачиивмънтите, е хубаво да се спомене, че играта предлага общо 50, и може да ви донесе тотален сбор от 1000 точки 😉

Тъй като това е Fallout игра много хора питат – има ли допълнителни персонажи който да се движат с вас? Отговорът е да, но рядко. През пътуването си, ще срещнете няколко персонажа който могат да се присъединят към вас, но това много зависи от това какъв персонаж сте (добър, лош…). А дори в един от сайд куестовете, с вас може да има повече от един придружител. Когато с вас има спътник, ще имате възможност да му давате основни направления относно бойната му система, на какво разстояние от вас да се движи и т.н. Изключение прави Dogmeat който е сериозно намигане към предишните игри, и има някой специфични умения, но за съжаление умря доста бързо (в моята компания) най-вече заради лошо написан код от страна на дивелъпърите 😦

Повечето неща, който си говорим до тук са повече от чудесни. Играта обаче има един съвсем „малък“ проблем. Bethesda са създали един огромен свят (може би твърде огромен), но не са се постарали да оползотворят напълно потенциала му, а като че ли дори са се опитали да откажат играча от цялостното му изследване. Какво имам предвид: Не съм го смятал точно, но мисля, че ако следвате само основният куест ще откриете едва 1/3 от локациите в играта. Да, оставили са играча да си ги открива сам (няма лошо), но защо да го правим при положени, че сме лимитиран до 20-ти левъл и след това не трупаме експириънс. Да света е достатъчно интересен, за да го разглеждаме и без нуждата от трупане на точки, обаче защо за бога, след като превъртя играта, не мога да продължа да се мотам из нея! Аз честно казано бях доста шокиран от това решение. Да, това е Fallout, но това е и игра на Bethesda все пак. Игра за която е обещано качествено DLC. Разкрил съм аз около 50% от картата, и по едно време си викам – дай да приключа главният куест, за да не взема да „пресека“ някоя сюжетна нишка без да искам (въпреки, че играта се справя учудващо гъвкаво с такива пресичания) и после ще си разглеждам. Мда, ама не. Играта свършва и до там. В последствие, с остро недоволство открих, че когато DLC-то се появи, то ще е достъпно по-всяко едно време в играта, така че ще трябва или да започнем от начало, или да си лоуднем някой от по-ранните сейв геймове. Какъв е извода? Сейфайте начесто, и не разчитайте само на quick save бутона, за да не останете неприятно излъгани. Откровено заявявам, че тази последна точка доста ме разочарова. Да, за щастие аз си пазя адекватен сейв гейм, ама нужно ли беше всичко това? Толкова невъзможно и „против правилата“ ли щеше да бъде, ако прескочите тази Fallout особеност, и разрешите на играча да продължи да си играе, след края на  основното приключене?

Още повече, че финалната битка е повече от разочароваща. За да сме по-точни, финалната битка не е битка ами разходка в парка…

Иначе по-всички други параметри, Bethesda наистина са добавили най-доброто от себе си, към най-доброто от Fallout игрите, и се е получил един похвално добър микс.

Преди да съм забравил, държа да отбележа, че из нета попаднах на доста твърдения, че играта била ужасно бъгава. Аз лично, за всичките 60 часа геймплей, не съм видял повече от 2-3 незначителни глича… Не е имало зловещи бъгове, а крашовете се броят на пръстите на едната ми ръка… Нещо което виждам все по-рядко в новите игри. 😦 Така че, не знам на какви платформи са били тези „зловещи бъгове“ но при мен на:

CPU: DualCore Intel Pentium D 805, 2676 MHz (20 x 134)
RAM: 2048 MB
Видео карта: Sapphire ATI Radeon HD3870 TOXIC
Windows Vista 32bit

и по-късно на:

DualCore Intel Pentium E2180 (3Ghz)
2048 MB (DDR2-800 DDR2 SDRAM)
Sapphire ATI Radeon HD3870 TOXIC
Windows Vista 32bit

нямаше никакви проблеми 😉

Предполагам, че мога да напиша още отвратително много неща за тази игра, но се занимавам вече цял следобед, така че мисля да се ориентирам към приключване.
Разчитайки, на моята феноменална система за оценяване (клик) и взимайки в предвид всичко написано до тук (и още много неща който не съм написал) 😀 присъдата ми е:
fallout-3-scores-09
Като единствено изцепката с края, ми пречи да дам на това заглавие 10 от 10.
И въпреки че, в блога има ревю на една игра която успя да плени сърцето ми, до толкова че да получи 10/10 (Dead space), Fallout 3 е играта, която получава титлата – Най-добра PC игра на 2008г. според strangera.com 😀

Определено не мисля, че на гейм фронта през 2008г. имаше друго заглавие, което толкова честно и откровено да си заслужи парите.

PS: За протокола, в момента GTA IV се очертава около 8-цата 😉

Ако имате желание, можете да гласувате за тази статия тук. 10x

 
17 коментара

Публикувано от на 28 декември, 2008 в Ревю, Fallout, Games

 

Етикети: , , , , , , , , ,

17 отговора на “Fallout 3 ревю

  1. Pro

    28 декември, 2008 at 22:32

    Няколко неща:

    1. Готина система на оценяване. :))
    2. Това „ревю“ много ми напомня ръководството на играта, където съдържанието е представено накратко.
    Ти даже си попрекалил с информацията – пълно е със спойлъри.
    Аз искам да разбера за ТВОЕТО мнение, за ТВОИТЕ впечатления и… по-накратко, ако е възможно :)))
    3. Има лек за бързото качване на нивата:
    http://planetfallout.gamespy.com/mods/2/Slower-Levelling

    Аз играя конзолната версия и не мога да го пробвам, обаче. 😦

    П.П. Блогът ти е много готин, моменталически го добавих в страницата си.
    Почитателите на видео игрите все пак е хубаво да се подкрепяме, хехе. 😉

    Поздрави,

    Pro

    Харесвам

     
  2. stranger

    28 декември, 2008 at 22:41

    0. Благодаря за коментара 🙂
    1. 10x
    2. Е къде ги видя тия спойлери сега 😀
    Иначе моето мнение, и моите впечатления ги пише в целият матрял, а накратко ги пише точно в края:

    Fallout 3 е играта, която получава титлата – Най-добра PC игра на 2008г. според strangera.com 😀
    Определено не мисля, че на гейм фронта през 2008г. имаше друго заглавие, което толкова честно и откровено да си заслужи парите.

    3. Лека го видях отдавна, но реално за мен няма проблем в това, че качвам нива твърде бързо. Проблема идва от това, че нивата са само 20 😀

    Харесвам

     
  3. postna_bani4ka

    3 януари, 2009 at 19:24

    fallout 3 e izkliu4itelno tapa igra,samo deto grafikata i e hubava i tova e nishto drugo!Az bih i dal 2/10

    Харесвам

     
  4. stranger

    3 януари, 2009 at 21:49

    Въпрос на вкус, казало кучето… Въпреки, че поста ти ми се струва остро неаргументиран 😉

    Харесвам

     
  5. xpucm0ca

    10 януари, 2009 at 10:46

    Играта е добре пипната като геймплей, добре е като левелинг – все пак ще има и допълнения, с които ще се очертае защо се вдигат толкова бързо нива… но нещо не успя да ме грабне като оригинала.. Като цяло съм съгласен с нещата, които си писал, но към края адски ми доскуча…

    Харесвам

     
  6. mitioGT

    19 януари, 2009 at 11:49

    браво!!!!доста си се постарал,мн ми хареса ревюто,ама играта не ме грабна мн,но става
    ПС:хубаво е да се правят такива ревята на новите игри, за да знае човек дали да си я купи(свали) или да си спести парите(времето) за пиене

    Харесвам

     
  7. blacksnoopy

    19 февруари, 2009 at 1:47

    Ох, започнах и аз да я разцъквам. Тамън илезнах от бункера 🙂

    Харесвам

     
  8. I_Hate_You

    6 юни, 2009 at 15:20

    много тъпа игра ще се самоубия

    Харесвам

     
    • stranger

      6 юни, 2009 at 21:18

      Нали знаеш, че трябва да режеш вените на дълго, а не напряко като по филмите?

      Харесвам

       
  9. Az

    15 декември, 2010 at 1:39

    За тези които плюят играта като малки бебенца, а въобще не са разбрали за какво става въпрос в нея, Да ви го [REDACTED] в [REDACTED] [REDACTED], или по добре да се [REDACTED] та да престанете да плюете играта за това че неможете да я играете. Майната ви, никакво уважение за вас!

    Харесвам

     
    • Strangera

      15 декември, 2010 at 10:01

      Нека да не излизаме от рамките на добрия тон. 😉 Не че не е забавно да използвам [REDACTED] ама…

      Харесвам

       
  10. teodor

    12 март, 2012 at 17:45

    Точно това ви мразя на геймърите.. някакви побъркани сте! Карате се за това, че на някой му е харесала, а на друг не! Смешни сте..
    Иначе пич, мерси за ревюто! Ще има с какво да си запълвам времето, когато вися на компютъра. 🙂

    Харесвам

     

Вашият отговор на teodor Отказ

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.