Реклами
RSS

Хобит: IMAX 3D vs HFR 3D

17 дек.

На 12 декември имах удоволствието да гледам Хобит: Неочаквано пътешествие на медийна прожекция. На нея можехме да изберем дали да гледаме филма в IMAX 3D и HFR 3D формат. Тогава избора ми беше IMAX, а на 16-ти с приятели гледахме и филма на HFR. По-долу ще прочетете мислите ми за двата формата.

The Hobbit: An Unexpected Journey

Първо, какво е „мистичния“ HFR формат?
HFR е съкращение на „High Frame Rate“ или както го превеждат на български – „висока кадрова честота“. При него филмът е заснет в 48 кадъра в секунда, вместо стандартните за киното 24 кадъра. 48-те кадъра пък са много по-близки до това, което човешкото око вижда в действителност, и съответно това придава на изображението по-голяма реалистичност.
Сама по себе си, HFR технологията не е нова, но това е първия пълнометражен филм заснет с нея.

Как беше филма в IMAX 3D?
В IMAX, „Хобит: Неочаквано пътешествие“ изглеждаше точно така, както може да очаквате да изглежда един отлично заснет 3D филм. 3D-то в Хобита е много, много, ама много добре направено. Питър Джаксън е успял чудесно да уцели правилния баланс и съответно 3D-то не е твърде дълбоко, но същевременно достатъчно дълбоко, за да бъде добавен онзи допълнителен слой, който те потапя в света на филма, без да ти навира някакви излишни неща в лицето.

Та, в IMAX имаме чудесното 3D, красиви разточителни сцени и всичко това на гигантски екран. Филмът е визуално пиршество и гледането му наистина е удоволствие. Съответно като го гледах за пръв път, наистина не усетих кога минаха почти 3-те часа и откровено се забавлявах с приказката сътворена от Джаксън. Единственото ми разочарование беше, че филмът свърши.

Как беше филма в HFR 3D?
Ох. В HFR филма беше… кошмарен. Още на откриващите сцени, усетих неприятно чувство, че все едно някой е объркал нещо и е пуснал филма леко забързано вместо на нормална скорост, а плавните сцени, които наблюдавах в IMAX, тук изглеждаха… далеч не толкова плавни. Викам си – сигурно ще свикна по-натам.

RUN-FROM-THE-HFR

После камерата почна да показва града на джуджетата, който кипеше от живот… и ужаса стана пълен. Благодарение на това, че изображението изглежда по-реалистично, чувството беше точно все едно гледам продукция на Hallmark, а не епично фентъзи приключение, в което са наляти плашещо много пари.

Без да преувеличавам, след първите 20 минути наистина ми се искаше филма да свърши СЕГА и да си тръгна ВЕДНАГА.

Да, факт е, че картината изглеждаше кристално чиста и всеки един детайл беше ясно видим…, но това водеше със себе си и сериозно количество негативи. Първия и най-очеваден от тях, бяха ефектите. За пример ще дам една сцена (без да спойлвам), в която едни лоши животни яздени от Орки, гонеха една шейна, дърпана от едни сладки животинки през едни жълти полета. В IMAX тази сцена изглеждаше… ок. Не беше особено страхотна (сцената сама по себе си не е много изпипана), но не дразнеше особено много. В HFR сцената изглеждаше УЖАСНО. Въпросните лоши животни бяха като нещо излязло от нискобюджетна продукция, а шейната въобще не искам да я коментирам. Имайте предвид, че тук говорим за пичовете от WETA – МАСТЪРИТЕ на ефектите, боговете на анимацията. Eми в HFR тая сцена изглеждаше все едно я е правил някой начинаещ 3D аниматор, което е тотално WTF!

И пак се връщам на въпросната реалистичност, която HFR-а придава на филмите – защо някой би искал да придаде реалистичност на фентъзи свят?? Този въпрос изскочи особено ясно в съзнанието ми, когато камерата се завъртя зад едни скали и показа града на Елфите. Вместо едно възхитено „ах“, което предизвика в мен тази сцена на IMAX прожекцията, тук пред мен изникна надписът – „HFR-а уби магията на киното“. Чувството беше, все едно гледам документален филм или „Making Of“, а не… епично фентъзи приключение. 😦

Разбира се, HFR-а не е само недостатъци. По някаква неразбираема за мен причина (защото не познавам технологията достатъчно добре), тъмните сцени изглеждаха страхотно.

THE HOBBIT: AN UNEXPECTED JOURNEY

Джуджетата пеещи песен, битката на каменните гиганти, финалния сблъсък и разбира се сцената с Ам-Гъл. Особено последната изглеждаше покъртително яко. Тя си изглеждаше яко и в IMAX, но в HFR, където картината е кристално ясна и можеш да видиш всеки един детайл, нещото e lol… а и ако има нещо в което WETA са скандално добри, това е да правят Ам-Гъл и това им умение блясва в пълна сила, точно на този участък от филма, точно в HFR.

THE HOBBIT: AN UNEXPECTED JOURNEY

Разликата между сцените на светло и сцените на тъмно наистина е огромна, като при вторите дразнещите неща от по-горе отсъстват, докато на светло нещата са просто кошмарни. Както каза гусин Динчев – тая технология би била чудесна ако някога решат да направят „Pitch Black 2“ 😀

Друг плюс на HFR-а е факта, че гледането на филма при 48 кадъра, наистина не е толкова натоварващо за очите, колкото другите 3D формати.

Заключение
Ако още не сте го направили, гледайте филма на IMAX 3D. Някой хора харесват филма, други не. Това, за което цялата ни компания в неделя беше единодушна обаче, е че HFR-а не става.

Относно самия филм – мен лично ми хареса, и то много. Да, някои сцени можеха да са по-къси, но в IMAX нищо не ми натежа. В HFR беше точно обратното…, което може би обяснява част от негативните оценки на филма в интернедите. Аз лично, след IMAX прожекцията дадох на филма оценка 9/10. Ако го бях гледал първо на HFR, най-вероятно щях да му дам 6 или 7 от 10.

Някъде четох, че HFR било „бъдещото на киното“. В случая обаче, като поставя двете версии една до друга, нещото изглежда като стъпка назад, а не като напредък. Не знам какво трябва да се направи – може би трябва да се използват по друг тип ефекти, може би технологията е подходяща за друг тип жанр филми (искам фентазито да е магическо, не реалистично), или може би трябва просто да свикнем (силно се съмнявам) :), но при всички случай, аз Ви съветвам да не си причинявате HFR-а. Ако сте го гледали на IMAX и имате желание да го изгледате още веднъж – отидете на 48 кадровата прожекция за експеримента, иначе… не е ок. 🙂

Гандалф съветва да гледате филма на IMAX

За останалите до края:

UPDATE: Понеже стана на въпрос в коментарите. Аз първо гледах филма на IMAX 3D в мола на Стамболийски. След това го гледах на HFR 3D отново там.
Real 3D„-то за което говорите в коментарите е съвместимо с HFR стандарта, но не знам дали визирате 48 кадъра, или това на което викаме „стандартно 3D“. Принципно в Арените има два вида прожекции – 3D и HFR 3D, но и двете са RealD 3D. Съответно ако изришно не сте отишли да го гледате на HFR (това за което говоря по-горе), сте го гледали на „стандартното 3D“ което не е обект на тази статия, и което поне според мен е най-тъпия възможен формат за гледане на филма. 🙂 Ето това е стандартната 3D прожекция в кино арена – клик, а това (клик) HFR прожекцията за която говоря по-горе. И двете се водят Real 3D! 😉

Реклами
 
45 коментара

Публикувано от на 17 декември, 2012 в Ревю, Филми

 

Етикети: , , , , , , , ,

45 отговора на “Хобит: IMAX 3D vs HFR 3D

  1. Angel

    17 декември, 2012 at 17:17

    Марто извинявам се за тъпия въпрос,но за първи път ще ходя на IMAX кино затова според теб кое е най-доброто място за сядане?

    Харесвам

     
    • Strangera

      17 декември, 2012 at 17:19

      Задължително средата на реда, колкото се може по назад. Аз обичам да сядам на 3-4 ред (от горе надолу разбира се). 🙂

      Харесвам

       
  2. yvpav

    17 декември, 2012 at 19:22

    Stranger защо не говориш за Far Cry 3?

    Харесвам

     
  3. Daredevil

    17 декември, 2012 at 20:27

    Все пак филма бива ли го ?

    Харесвам

     
    • Strangera

      17 декември, 2012 at 23:04

      Да, както съм написал по-горе, според мен филма е супер.

      Харесвам

       
  4. Joro

    18 декември, 2012 at 0:05

    И аз напълно подкрепям мнението, че HFR е много противоречива „технология“, която превртъща киното в теленовела тип „Женени с деца“. За мен целият филм си мина на fast forward, което изобщо не ми допадна. Факт, детайлът беше покъртителен, но не виждам как това зависи от фреймовете… може би причината е друга.
    Колкото до RealD 3D – ако не се лъжа в киното на CCS мола (преди да фалира?) беше с тази технология. Тоест нищо ново и нищо по-различно от другите дигитални стандарти… просто малко шум и маркетинг така че да излезе, че RealD и HFR са едно и също и от това идва голямото объркване сред хората.

    Харесвам

     
  5. Malin

    18 декември, 2012 at 5:23

    Здрасти, в мол София IMAX прожекцията не e HFR нали? Имам предвид:
    http://www.imax.com/community/blog/peter-jacksons-the-hobbit-an-unexpected-journey-will-be-shown-in-high-frame-rate-3d-in-select-imax-theatres/

    Харесвам

     
  6. sui_iuris

    18 декември, 2012 at 9:55

    Все пак смятам, че наистина има бъдеще в HFR технологията особено за 3D прожекциите. Размазването е голям враг на 3D-то разбрах го когато сложих очила преди време и установих, че светът има много повече дълбочина когато не е размазан. И във филмите 3D-то изглежда най-добре когато картината е ясна – без размазване от движението, което най-често е в статични сцени. С HFR технологията в бъдеще ще можем да се радваме на добро 3D и в динамичните сцени.

    Харесвам

     
  7. Marto Andreev

    18 декември, 2012 at 16:58

    На мен ми хареса HFR, изобщо не се губи кино ефектът, но на моменти наистина сякаш е забързано. Иначе все едно киното е с нова видео карта, много по-мазно е. Тези дни ще го гледам и на IMAX за всеки случай 🙂

    Харесвам

     
  8. Станислав

    18 декември, 2012 at 17:41

    Първия път го гледах на Real3D HFR в Арена и общо взето единственото нещо, което май не ми хареса във филма е HFR-a. Да тъмните сцени изглеждаха доста добре сравнение със стандартното 3D, няма и размазване, но така и не успях да се адаптирам към забързаната картина, което в голяма степен ми опорочи гледането. След малко отивам в IMAX-a – поне да знам, че съм се насладил максимално на филма 🙂

    Харесвам

     
  9. DoC

    19 декември, 2012 at 0:35

    HFR е много яка технология. Но за филми без специални ефекти. Всичко, което си е игрално, на HFR би изглеждало не перфектно – БОЖЕСТВЕНО! Проблемът е, че филми като Аватар и Хобитът са в огромната си част компютърно обработени и HFR помага на изкуствените неща да изпъкнат. Което е отвратително. Марто, ти спомена за някои по-фрапиращи неща, но това, което мен най-много ме издразни, бяха носовете на джуджетата. Просто толкова изкуствени изглеждаха във всички сцени, че нямаше накъде. А това за забързаните сцени – и на мен ми направи впечатление, но си мисля, че е по-скоро проблем не на HFR, а на използваната техника. Доколкото съм запознат, хардуерът е същият, просто със софтуерна модификация позволяват пускането на HFR, което по мое мнение води до тези моменти в стил fast forward.
    Сцената с Ам-Гъл беше невероятна обаче, наистина.

    Като цяло – бих отишъл пак на HFR, но за филм, който не залага толкова на специалните ефекти. Очите ми след това бяха все едно съм гледал нормален филм, а не изтекли в чашка както след IMAX 3D. Просто мисля, че компютърно-генерираните ефекти не са достигнали още това ниво на реализъм, за да се гледат на HFR 3D.

    PS: Филмът е страшен, заслужава си (това с уточнение, че някои неща, които ги нямаше в книгата, а във филма бяха основни, дразнеха много).

    Харесвам

     
  10. Bastor

    19 декември, 2012 at 14:57

    Имайте в предвид че освен фактът че CGI технологиите са 2-3 години назад и разчитат на тези 24 фрейма, за да изглеждат реалистични, а не комични (както DoC описа горе) и технологията за възпроизвеждането я няма.

    Пък и много критици се мръщят на по-висок фрейм рейт, понеже не изглеждало като филм разбирате ли…

    Има време, но смятам, че някой ден ще можем да си гледаме филмчета заснети при приличните 60fps.

    Харесвам

     
  11. Gothika_47

    20 декември, 2012 at 14:37

    За първи път гледам филм на 3D и някои от ефектите ми харесаха доста, но тъй като имам проблеми с очите по средата на филма имах чуството, че от очите ми тече кръв. Някой от сцените макар и с 3D изглеждаха „плоски“. Чак в края на филма разбрах, че мога да сложа 3D очилата върху моите и да си спестя болката…

    Харесвам

     
  12. Devastion

    2 януари, 2013 at 18:30

    И на мен ми хареса филма. Хмм добър е и ми напомня за WOW ( dwarves, blood elfs, cataclysm – deathwing etc ). Само много не разбрах за какво беше онова образче от земята, като падна хобита. Мисля, че ролята на създанието не е изпълнена. Дали ще има продължение? Видяхме как дракона се събужда, но какво ще стане след това? Сигурно ще има продължение. 🙂

    Харесвам

     
    • Strangera

      2 януари, 2013 at 19:48

      😦 Базирайки се на коментара ти, предполагам, че никога не си чувал и за „Властелинът на пръстените“ и Толкин? 😦

      Хобит: Неочаквано пътешествие e първия от 3 филма базирани на фентъзи романа „Хобитът“ на Джон Роналд Руел Толкин. Другите два филма ще са съответно Хобит: Пущинакът на Смог (премиера 13.12.2013) и Хобит: Дотам и обратно (18.07.2014).

      Относно „онова образче“, предполагам визираш Ам-Гъл. Повече за неговата история можеш да научиш именно в споменатия по-горе Властелин.

      Относно джуджетата, елфите, орките, гоблините и т.н. – те съществуват в фентъзи световете от много преди World of Warcraft да се появи. В действителност именно Толкин се смята за един от хората стоящи зад създаването на голяма част от основополагащите истории за тези създания.

      Харесвам

       
      • Devastion

        2 януари, 2013 at 20:05

        Прав си. Властелинът на пръстените не съм гледал всичките части ( трилогия беше май ) и не съм запознат. Просто от геймърски наблюдения изказах мнението си. Иначе филма си беше много тролски ( страхотен 😀 ).

        Харесвам

         
  13. nifredil

    2 януари, 2013 at 22:40

    Тъкмо днес се оплаках на жена ти, как сега зарад това ти ревю ще ходя да го гледам и на IMAX. А смятах да го преживея само с HFR 3D -то (от което не бях очарована)

    Харесвам

     
  14. ionstorm

    15 февруари, 2013 at 4:11

    Тоя филм не съм го гледал още, обаче това 3D-то било страшна работа бе.
    Като гледаш тъп филм на 3D става триизмерно тъп.
    Очквам с нетърпение да измислят и VR филми, та да може буквално да се потопиш, пък ако може и да участваш в тъпотията.

    Харесвам

     

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

 
%d блогъра харесват това: